Hellre en fågel i näsan än två i bullen

Jag börjar detta inlägg med att påminna alla om att jag är mor till en liten krabat på 21 månader.
Glöm inte det.

Så, då var det gjort…

Småbarnsföräldrar, detta är den brutala sanningen:

Det händer då och då att man blir bjuden, på fika, hem till andra småbarnsföräldrar.
Detta är oftast en väldigt trevlig upplevelse så länge barnen fortfarande befinner sig i spädbarnsåldern. Man dricker kaffe, berättar förlossningshistorier, jämför graviditetskilon och stoppar i sig hembakta bullar.
Riktigt, riktigt mysigt…

… ända fram till familjens barn kommer upp i två-treårsåldern.
Då ska det plötsligt bjudas på hembakta bullar, som barnen har bakat.

Gulligt tycker kanske de flesta av er, men det ska jag berätta för er att så är icke fallet!

För det första är bullarna oftast fruktansvärt fula. Jag måste själv erkänna att jag då rakt inte är någon bullstylist, men mina kanelbullar ser i alla fall inte ut som något som katten tryckt ut! Så det så! (Jag vet, jag är inte bara mamma jag är oerhört mogen också)

Detta är dock ett mindre problem i jämförelse med barnbullarnas innehåll.
Det spelar nämligen ingen som helst roll hur många gånger man tvättar ett barns händer, då det ändå är dygnet-runt-öppet i näsborrarna!
Jag vågar knappt tänka på hur många snorkråkor jag ofrivilligt råkat stoppa i mig i mina dagar.

Nu tänker säkert flera av er (troligtvis samma personer som tyckte att barnsnorkråkebullar är gulligt), att en och annan snorkråka inte är så farligt, och att de förresten upphettats i ugnen och därför inte har några bakterier kvar att tala om.

Till er vill jag bara säga:
Ni har så fel!
Det spelar ingen som helst roll.
En snorkråka är alltid en snorkråka, upphettad eller inte!

Så var det äntligen sagt.

Published in: on mars 15, 2010 at 9:41 e m  Comments (21)  

The URI to TrackBack this entry is: https://kletskiten.wordpress.com/2010/03/15/hellre-en-fagel-i-nasan-an-tva-i-bullen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

21 kommentarerLämna en kommentar

  1. UUUÄÄRRRKKK!

    • Ja, salta kanelbullar är ingen hit.

  2. och just för att du är inte bara mamma, utan även förbaskat mogen, har dina insiktsfulla och oerhört mogna inlägg om saker som barnbakta bullar, varit så sjukt efterlängtade.
    TACK för att du är tillbaka. livet känns genast lite, lite lättare att stå ut med 😉

    • Tack!
      Jag har insett att det är min uppgift att sprida mina mogna åsikter och funderingar till folket.

  3. 🙂

  4. TACK älskade Bääärit för att du tar tag i din uppgift! Jag har saknat sådan här urviktig information ju. TUR att jag är så upptagen av att plugga att jag inte hinner fika hemma hos några andra människor. Alls. 😉

    • Där har du tur, men glöm nu inte vad jag sagt för rätt vad det är så har du pluggat färdigt!

  5. Jag vill bara tacka dig för en skrattfest utan dess like. Har läst din blogg från början till slut och skrattat så jag nästan pissat på mig. Så tack för att du förgyllde denna torsdag för en trött tvillmorsa.
    Maria

    • Nej men tackar! Sådana vänliga ord blir man alltid lycklig av!

  6. Tvillingmorsa ska det stå. Sa jag att hon var en trött sådan?

  7. Jahadå, precis så där är det. Det har faktiskt hänt att när barnen somnat har jag kastat bakverken och sagt dan där på, Nej det var inte jag som åt upp dom, fråga pappa! Hihi, det är så skönt att ha någon att skylla på..

    • Skönt att höra att det finns föräldrar som tar sitt ansvar! 😉

  8. Hej!
    Jag har just kikat in på din blogg, (brorsan tipsade om den idag) och fnissat förtjust över flera inlägg. (Mina barn får inte baka bullar som det ska bjudas på – bullar är allvarliga saker och inget man dribblar med! 🙂 )
    Min ettåring övar också bokstäver på nätterna, mest förtjust är han i stora H. Eller så är det N (fast då gör han ju fel!), för han säger nönönönönönönönönö.
    Riktigt sorgligt inlägg för ett par månader sedan, utan att det ens står vad som hänt kändes det rakt in i hjärtat hur innerligt sorligt det var. Och säkert fortfarande är.

    Jag kommer säkert att komma hit och glutta igen.
    Tack för titten!
    /Ia

    • Halloj Ia! Superkul att du tittade in och varmt välkommen tillbaka!

  9. YES Berit! Nu har du gjort come back!

    Här är en till småbarnsförälder och även pre-tonårsförälder som vet precis vad du skriver om. Bullar, extra kilon, fula kakor:)

    • Ja, detta måste få ett slut! 🙂

  10. Jag älskar dig Berit!!
    Mer kletskit to the world!

    • Äsch, så säger du säkert till alla…

  11. Haha! Lotflmao (Lyin’ on the floor laughin’ my ass off)! Igenkänningskomik när den är som bäst! Det jävligaste är att man har bröst å bringa som en cornflakesflinga och axlar som en esping! Detta gör att man inte kan säga att man måste tänka på figuren! Närå! Mot en säker död bara… Steg två (mot kremeringen) inträffar när man berömmer X för hans/hennes bakverk och blir erbjuden another round!
    Nähä – inte det… Men du sa ju nyss…
    Kletskiten – dina snorflagsupplevelser är delade av mångar här i världen!
    Ett tips är att stänka på lite T-dojja på bullen så blir man distraherad av doften… Å så slinker den ner lite lättare… Och kommer ut nästan otuggad!
    Unglourios Power to da snor-eaters!

    • Halloj killen! Superkul att du har hittat hit! Antar att jag måste lukta lite noggrannare på kanelbullarna nästa gång det är fika hos familjen E… 😉

  12. Ingen som märkt alla snorkråkar jag stoppat i mina bullar. Tycker du gör en höna av en fjäder. 😀


Kommentera

